Encore du vin?


Föreställ er en liten tant i lila hår, lila glasögon, lila smink, lila örhängen, och lila kavaj. Voilà, vår lärare i konsthistoria och kultur. Som om inte en helt lila uppenbarelse vore nog så doftade hon körsbär. Jättemycket körsbär. Men nu ska man ju inte döma folk efter utseendet. Vår tant var väldigt kunnig och höll i en mycket intressant lektion där vi gick på statsvandring och letade efter spår från Renässansen. Intressant! Och hela stan här riktigt andas historia.

Sen sist har vi besökt två nya barer. Ett supermysigt ölställe som hade en inredning bestående av riktiga träd och små hus som man satt inuti och en irländsk pub kallad Le Madigan's. (Haha, le Madigans!  Fransmännen gillar verkligen sin bestämda artikel!) På Le Madigan's blev det såklart först irländsk öl i form av en Kilkenny, med en Irish Chocolate till efterrätt (varm choklad med bailey's och grädde i, mums!). På det andra stället så fick Amalia oss att testa på belgisk öl med körsbärssmak som var ganska god faktiskt. Lite annorlunda. Det där med körsbärssmak verkar ju dessutom vara återkommande den här veckan när jag tänker efter.  

  

Körsbärsöl!



Och klätterträd!

Det har varit festival i stan i helgen och vi har spanat in lite olika framträdanden lite varstans. Det har kanske inte varit sådär superbra, men vissa saker kommer jag komma ihåg ändå, som t.ex. Acid Brass' konsert (en orkester gone wild!) och jättediscot på Place de la Révolution igår. En stor discokula, musik och så projektioner av dansande gubbar på väggarna. Coolt.

 
I dance - ett gigantiskt disco på Place de la Révolution


Och i fredags var vi på bio och såg Le Petit Nicolas. Supersöt film baserad på historien om en liten fransk pojke skriven av Sempé och Goscinny. J'adore. Jag har köpt första boken och ska lätt se om filmen när den kommer på dvd. Den kommer väl förhoppningsvis även med engelsk text för er som inte förstår franska. :)

Idag har jag varit i Jurabergen med min värdmamma och hennes pojkvän. Det var också häftigt. Väldigt vackert, med en massa vinodlingar överallt och en massa små gamla byar. Stenhus, kyrkor och krokiga små vägar. Mysigt. 

Le Jura, fullt med vinodlingar!

 


Jag har förresten druckit alkohol varenda dag sen jag kom hit och så lär det nog fortsätta. Lugn, lugn. Inga stora mängder. Men de har alltid vin till maten här, så vad ska man göra? Ett glas vin om dagen ska väl vara bra för en, eller? Dessutom göder de mig med massor med mat så jag blir inte förvånad om jag gått upp nåt kilo i vikt när jag kommer hem. Ingen träning och en massa godsaker i fyra veckor. Kanonbra. Haha.

 


Kommentarer
Postat av: Elise :)

Härliga bilder! Njut Jenna! <3 love you

2009-10-12 @ 17:54:40
URL: http://elisemansson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0