Premier jour

Idag höll jag på att inte komma iväg till skolan överhuvudtaget eftersom jag inte kunde komma ut ur trapphuset. Inlåst. Bra start på dagen. Efter mycket kämpande med nyckeln så fick jag lite lätt desperat knacka som en galning på skolans dörr (alltså den skola som är i samma byggnad som lägenheten där jag bor) och be någon att komma och hjälpa mig. Till slut fick vi upp dörren och nu har jag nog klurat ut på vilket sätt jag ska vrida nyckeln för att lyckas få upp dörren i morgon. Hoppas jag.


I skolan gick det bra i alla fall. Vi kom dit och fick väldigt massa information och blev presenterade för alla i stort sett alla anställda tror jag. Bonjour et bienvenues! Vous venez d’où?


Vår lärare Philippe var väldigt trevlig och tog hand om oss hela dan. Vi valde de kurser som vi ska läsa utöver våra lärarkurser  (för min del blev det lingvistik, muntlig framställning och konsthistoria) och efter en lunch på universitetsrestaurangen  gick vi på stadsvandring.  Jag och min värdmamma var ute på stadsvandring i gårkväll också, så för min del blev det andra gången som jag fick spana in alla monument. Besançon är en riktigt mysig stad med en massa gamla byggnader från 1500-, 1600- och 1700-talet, och en del så gammalt som från romartiden till och med. Tydligtvis har det här varit ett viktigt fäste både för kyrkan och militären under en lång tid. Både Victor Hugo och les frères Lumières är förresten födda här. Efter att ha vandrat en rätt bra stund som gick Amalia, Michelle och jag och fikade innan vi hämtade upp våra scheman och busskort på skolan och därefter tog jag bussen hem.




Floden Doubs som rinner genom Besançon och vår del av universitetet, C.L.A., i bakgrunden.

Nu har vi precis ätit här, igen, och druckit vin, ätit baguette och ost. Såklart. Jag kommer gå upp i vikt så mycket som de ger mig att äta här. Familjen är i alla fall väldigt trevligt och jag trivs bra.


Jag har förresten bara internet lite då och då eftersom att det bara finns en internetkabel i lägenheten. Och när barnen i familjen (eller barnen och barnen, de är 18 och 22 år) är hemma så är kabeln instängd på deras rum.


Idag har jag köpt ett par varma fleecesockor. Det behövs.


Åh! Och en himla smart grej som de har på en massa ställen här som jag bara var tvungen att ta kort på. Pappersark där man ska fästa sitt tuggummi istället för att slänga det på marken. En så himla smart idé. Je le trouve génial! Finns det i Sverige? I såfall har jag missat det totalt...



I morgon börjar jag 8.30, så det blir nog ganska tidigt i säng ikväll. Bonne nuit!


Kommentarer
Postat av: cecilia

Åh, bröderna Lumiere! 28 december 1895 avgjorde de hela min framtid :)



Roligt att läsa att du trivs än så länge! Kram

2009-10-05 @ 21:32:23
Postat av: mamma

Så härlig det ser ut! Hoppas att allt blir bra med skolan också!

Älskar dig Puss !

Mamma

2009-10-06 @ 17:46:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0