Les examens

Ikväll har jag min sista tenta, om man inte räknar med en hörförståelse på torsdag. Jag borde kanske vara taggad, men min hjärna har redan gått på sommarlov. Jag vill bara ligga ute och sola och äta glass.
Men det går nog bra ändå.

Vad gäller tentor så finns det två olika typer. Contrôle continu eller Examen terminal. Côntrole continu innebär att man tentar av kursen under terminens gång, med antingen en eller ett par, tre mindre tentor eller uppgifter medan Examen terminal betyder att man har en tenta i slutet.   Jag har bara prickat in kurser med Contrôle continu och hade därför väldigt mycket att göra precis innan vårt lov här då alla ville ha sina test samtidigt.

Att skriva tentor här tyckte jag mest var en stressig upplevelse (där jag ofta glömmer hälften av det jag kan) , och jag hatar dessutom att man måste skriva med bläck. Och ofta på papper i rosa eller gult. Huh.

Betygen sätts efter resultaten på tentorna, och vad jag förstått inte på hur väl man arbetat på CM/TD. I Frankrike har man en betygskala mellan 0-20, där man måste ha 10 för att klara kursen. (En fransman behöver dock inte klara alla sina kurser för att få plocka ut sin examen/sitt diplom i slutet. Här lägger man istället ihop det sammanlagda betyget på alla kurser och det räcker sen med att ha över 10 i snitt i slutändan.) Betygssättningen verkar inte följa kriterier på samma sätt som i Sverige utan är vad jag skulle säga mer subjektiv.

Det tar dessutom olika länge att få reda på resultaten på tentorna. Vissa lärare än väl införstådda i Erasmus och rättar snabbt. Men i de flesta av mina kurser kommer jag få vänta till mitten eller slutet av maj innan jag vet hur det har gått. Det vill säga en och en halv månad, eftersom det hela tydligtvis ska gå genom någon form av jury också. Omtentaperioden ligger sen mellan den 7-19 juni, och jag håller tummarna för att jag slipper åka åka tillbaka för att göra om något. Jag har mailat lärare och försökt få dem att ge mig besked om hur det har gått tidigare, men frågan är om lilla jag kan rubba det franska sättet att göra saker på. Så just nu är det bara att vänta och se.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0