and we're here!

Vi är framme i Canterbury! Resan gick fint, hela vägen från taxin till Arlanda, flygresan, bussturen till Canterbury och taxifärden hem till värdfamiljerna. Sanna och jag bor hos en livlig men trevlig familj cirka 10 minuters promenad från centrum och 20 minuter från skolan. De bor i ett typiskt engelskt smalt radhus med fyra våningar där Sanna och jag har varsitt rum på entréplan och delar ett badrum i källarplanet (där man också hittar köket och tv-rummet.)

Efter vi installerat oss i måndags så träffade vi de flesta andra i klassen nere på stan. Första pubbesöket, check! Igår hade vi introduktion på universitetet (som by the way har ett sjukt imponerande och modernt bibliotek som Uppsala borde ta efter) följt av en stadsvandring med audioguide. 27 pers med hörlurar och knallorangea mp3s - vi såg nog inte det minsta turistiga ut alltså! Canterbury är en mysig stad full av gamla (och då menar jag mycket gamla) byggnader, pubar, korsvirkeshus och sist men inte minst, katedralen. Helt sjukt stor är den! Men så är det ju engelska kyrkans säte också. Men iallafall, grymt imponerande byggnad.

Rätt trötta i fötterna, och med en axel som jag lyckats vrida ur led under dagen (gjorde skitont men nu är det bättre tack och lov!), så blev det mat på kvällen på en mysig mexikansk restaurang längre ner på vår gata som heter Le café des amis. Kan tyckas konstigt med franskt namn på mexikanskt ställe kanske, men det visade sig vara en mycket lyckad kombination. Utsökt mat och dessutom till studentrabatt. 50%! Excellent so to speak. Kvällen avslutades på samma pub som kvällen före, på the Lady Luck. Vi är stammisar redan alltså.

Idag har vi haft två seminarier, ett om Canterburys historia och sen ett i språklig/internkulturell kommunikation. Framförallt historieseminariet var väldigt bra. Vår lärare berättade väldigt entusiastiskt, och fyllde på med anekdoter om ditten och datten om allt från the Earl of Sandwich, till Julius Ceasar, vikingar och fransmän till Canterburys stora namn Chaucer och Thomas Beckett. Mycket intressant!

Efter skolan gick större delen av klassen in mot stan för lite shopping. Jag fick med mig en klänning, ett par örhängen och ett paraply. Det sistnämnda lär jag säkerligen få användning av här snart. Vädret har varit fint hittills, ganska soligt och varmt, förutom igårkväll då det ösregnade och åskade och likaså tidigt i morse. Så skiftande väder alltså. Nu har Sanna och jag lagat lite mat och sitter och funderar på om vi ska ta oss ner till puben även ikväll. Jag tror seriöst att det kommer bli många pund spenderade på öl under de här veckorna. Haha. So far so good alltså. Talk to you later!

Kommentarer
Postat av: E

vad härligt att ni är framme och att ni har det bra! Passa dig för ölen bara... :P

Puss

2011-10-28 @ 14:47:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0