Nyårsafton och år 2007:s tabbe

Nyårsafton i Göteborg blev riktigt riktigt trevlig! Emma och Josefine mötte mig på centralen vid tjugo över tolv. Vi började med att äta lunch i Nordstan och sen tog vi spårvagnen till Ica i Olskroken (var det va?) och storhandlade inför kvällen. Det blev snabbt ganska mycket mat i vår kundvagn och dyrt blev det också, men när det är nyår så ska det ju vara fest och mycket och god mat!! Väl hemma i Josefines pappas lägenhet i Björkekärr så började vi fixa och dona med maten inför kvällen, och hann nästan förbereda allt innan vi åkte bussen ner till stan för att se på fyrverkerierna vid Operan kl 17. Och då, mina damer och herrar, utspelar sig år 2007:s största tabbe.

Bussen är full med folk. Vi står i mitten av bussen, precis där i dragspelet där bussen svänger ni vet. Mitt emot oss ställer sig fyra personer, varav två killar och en ganska maskulin tjej. Den fjärde personen, har kortklippt mörkt hår, kostym, ring i örat, väldigt kvinnliga drag i ansiktet men med en röst som är väldigt mörk för att vara en kvinnas men samtidigt kanske lite för ljus för att vara en mans. Att döma av min beskrivning hade vi alltså ganska svårt att klura ut ifall den här personen var en kille eller en tjej. Så, vi står en stund och funderar lite över detta, tysta var och en för sig. Sen frågar Josefin mig på franska ifall jag tror att det är en kille eller en tjej. Jag svarar, fortfarande på franska att jag vet inte. Emma säger att hon tror att det är en kille eftersom att rösten är så mörk, men att det är svårt att avgöra på grund av de kvinnliga dragen i ansiktet. Hela denna konversation förs på viskade franska. Josefine börjar sedan prata svenska igen och menar att det är ju så bra att vi kan prata ett språk som inte så många andra förstår. Emma håller med men säger att det är ju trots allt inte världens hemligaste språk. Men Josefine tror bestämt att det var ju ingen i bussen iallafall som hörde eller förstod var vi sa. Ett par hållplatser senare stiger de fyra personerna av, och på vägen ut så vänder sig en av killarna som stått med ryggen emot oss och säger "Passez une bonne soirée les filles!"(=Ha en trevlig kväll tjejer) på perfekt franska. Jag lyckas stamma fram "Vous aussi" (=ni också), innan vi tre nästan bryter ihop på bussen. Gud, vad pinsamt!!!! Här står vi och pratar om vilket kön någon tillhör och han/hennes bästa vän (som helt klart var fransman) förstår hela konversationen. Josefine visste inte vad hon skulle ta vägen, utan drog ner mössan över huvudet. Haha. Herregud. Ja, vi ska inte prata franska på bussar mer.

Fyrverkerierna var iallafall väldigt vackra och kvällen blev sen mycket lyckad. Tre av Josefines kompisar kom och vi åt, drack, pratade, spelade spel och hade det trevligt.
Nyårsdagen så slappade vi mest i soffan och åt rester från nyårsmiddagen. Härligt. Vid 19.40 tog jag sen tåget hem till Halmstad.

Tack för en jättemysig nyår tjejer! Det var så kul att ses igen :)

    

Kommentarer
Postat av: andrea

haha vilken tabbe. Men ganska kul ändå:) Det ör som när man är utomlands och tror att ingen förstår svenska. Alltid är det någon som kan :) ha en bra fortsättning. kram

2008-01-05 @ 10:35:59
URL: http://frokenhacker.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0