Jag tycker inte om när cykellås fryser

Jag gillar snö - när det är fint väder. Jag gillar inte snö när det är kallt och ruggigt eller när man får den i ansiktet. Och jag gillar inte snö när jag cyklar heller, det är verkligen inget vidare. Fast vad som är ännu värre när man cyklar är nästan is. Och här är det is överallt. Is som har smält och blivit till slask och sen stelnat igen i flera omgångar. Detta resulterar i helt hopplösa cykelbanor, fulla av isspår. Inte lätt att hålla balansen där inte.
 
En annan sak som jag tänkte klaga på när jag ändå håller på är vad som händer med min cykel när det blir för kallt ute. Det kanske inte bara är min cykel som det här händer med, men jag tycker iallafall att det är grymt irriterande. Så fort det blir minusgrader under en liten längre period, kanske två dar eller så, så fryser låset eller växlarna eller både och. Är låset fryst kan man inte göra så mycket åt saken utan man får helt enkelt ta sig dit man ska till fots. Har däremot växlarna fryst så innebär detta att man antingen får trampa som en galning i ettans växel hela vägen, eller kämpa sig fram och uppför backarna i treans växel. Jag vet inte vad som är värst.

I morse var det ettans växel som gällde. Det är tur att jag inte ser mig själv när jag cyklar. Jag skulle kunna tänka mig att det ser lite komiskt ut då man trampar vad som känns som 100000 varv för att komma 100 meter.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0