Iakttagelser och jämförelser

Nu när jag nästan klarat av hela terminen här i Rennes så tänkte jag göra en liten utvärdering. Eller man kanske ska kalla det för en rad iakttagelser och jämförelser istället.

(Under terminen har jag läst en kurs i hur man undervisar i ”civilisation” ,dvs. samhällstudier, kultur etc., för folk med annat modersmål än franska, och där har vi bland annat pratat mycket om stereotyper. Slutsatsen var att man bör undvika stereotyper, eller åtminstone de som blir till fördomar (även om dessa ibland kan stämma till viss del) . I idealundervisning ska man inte låta en kultur dominera över en annan, utan man måste arbeta utifrån att försöka förstå den främmande kulturen, vilket i sin tur leder till både inlärning och större tolerans. Jaja, nog med lärarsnack kanske. Det som jag ville få fram är att jag alltså egentligen inte borde göra några jämförelser, även om det är svårt, utan istället försöka förstå fransmännen. Jag vet inte om jag har lyckats med detta, men jag försöker. )

Först ut i min lilla följetång av iakttagelser och jämförelser som jag har gjort här i Rennes blir universitetsrestaurangen!


Hur många mikrovågsugnar finns det på universiteten och högskolorna i Sverige? Ganska många minst sagt. Matlåda är ju ett måste för en student. Eller? Nej, inte i Frankrike. Säger man matlåda här så tror jag nog snarare att de skulle kolla lite konstigt på en. Här finns ju le R.U. (restaurant universitaire) där man äter trerätters för 2€90. I vår kurs i fransk mathistoria har vi förstått hur viktig maten är för fransmännen och deras kultur och jag funderar på om det är därför de satsar så på universitetsrestauranger. Studenterna ska äta ordentligt helt enkelt, eller? 

Le RU är en skolmatsal, i jätteformat. Med helt okej mat faktiskt. För 2€90 kan man ju inte klaga för mycket. Däremot kan man kanske klaga på hur trångt där är, speciellt när man kommer dit för att äta vid 12.30 ungefär. Då är det krig som gäller. Man tar sin bricka, en minibaguette (såklart) och försöker armbåga sig fram för att se vad det finns för olika alternativ att välja på. Dagens rätt (ofta något typiskt franskt), cuisine du monde (mat från andra delar av världen), den traditionella pommes frites plus köttbit, pizza, pasta, sallad eller redan färdiga hamburgare kanske? Efter det så ska man välja förrätt och efterrätt och därefter armbåga sig vidare fram till kassan. Är man smart så har man redan köpt matbiljetter och slipper vänta för länge i kö. Därefter ska man bara försöka få tag på glas och bestick innan det är dags att försöka hitta någonstans att sitta. Har man tur kan man sitta allihop tillsammans. Sen äter man ofta i all hast och rusar vidare till lektion eller föreläsning vid 13.30. Puh!  Efter några veckor insåg vi att om man har möjlighet så är det mycket bättre att komma dit vid 11.30 eller runt 13 då det inte är lika mycket folk.

Skulle man mot förmodan inte vara sugen på att äta på RU, så finns det också ett antal kafér och ställen på campus där man kan köpa baguetter, kaffe och annat. Men jag tror inte jag har sett en enda mikrovågsugn. Eller jo, kanske en inne på RU där man kan värma sin mat om den skulle vara kall.


Kommentarer
Postat av: Cecilia

What?! Trots stressen har ni ju värsta lyxiga skollunchen... får man äta där även om man inte är student? Vore ju något på tågluffen i sommar, billig mat liksom! :) På min skola kostar lunchen 50 spänn och då får man samma äckliga pasta varje dag. Usch!

2010-04-20 @ 11:31:07
URL: http://igotboredsoistarteda.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0