Det här har jag funderat på idag:

Först och främst:

- Varför skriver alla fransmän så prydliga anteckningar? Jag får typ komplex när jag sitter bredvid en fransman på en CM (föreläsning) eller TD (seminarium). De skriver litet, utan att kladda, använder linjal och olika pennor (framför allt riktiga bläckpennor - inte sådana fjantiga som vi har utan sådana som man faktiskt byter bläcket i) och tippex (också det i penform!). Jösses.  De måste ha drillats i många år. Jag tycker att jag antecknar ganska bra (alldeles för mycket i många fall men hyfsat okej iallafall), men jag måste nog börja tänka om nu. Jag undrar iallafall vad detta beror på, deras anteckningsbesatthet/skicklighet? I och för sig gör man inte så mycket mer på universitetet här än att anteckna, så det kanske är därför. Man lyssnar så gott man kan och försöker uppfatta det läraren säger och så antecknar man. Och sen antar jag att man pluggar på dessa anteckningar + eventuell rekommenderad litteratur inför tentorna. Huruvida vi ska läsa litteraturen är lite luddigt.  Andelen interaktivt utbyte mellan lärare och elever är dessutom bra mycket mindre här än i Sverige, det är en sak som är säkert.  Summa summarum, jag tror jag föredrar universiteten i Sverige. Kurslitteratur, ordentliga uppgifter och möjligheten att prata lite mer med lärarna (samt lite mer ordning och reda!) passar mig bättre än detta småkaos. Men men, det här är en upplevelse! Och en lärorik sådan. För visst, jag lär mig ju en del också trots allt.

Jaja. Det blev lite långt.
Nästa sak:

- Den här låten kommer på radion varje gång när jag lyssnar. Spelas den hemma med? Den har iallafall satt sig på min hjärna. Robert Francis - Junebug



Och sist men inte minst:

Carambars är farligt gott. Jag var sugen på godis innan idag (som typ alltid), och i brist på svenskt lösgodis så köpte jag Carambars och nu kan jag inte sluta äta. Snälla någon ta bort påsen från mig innan jag får alldeles för ont i magen och för många hål i tänderna.

 


Bonne nuit!

Kommentarer
Postat av: A

A. Det är för att fransoserna har en sån konstigt hang up på välstavning.



B. Nej, det tror jag inte. Jag har inte hört den. Fast jag har å andra sidan dragit ner på P3-lyssnandet så det är möjligt att den faktiskt spelas. Summa summarum, jag vet inte men jag gissar på nej.



Låten var rätt bra hur som helst.



C. Visst finns dom eller nåt liknande i Sverige också? Dom är väldigt goda.



Jag tycker du ska fortsätta äta. Det är hur lugnt som helst. Bara du borstar tänderna ordentligt.

2010-02-10 @ 10:55:56
URL: http://mandorlano.blogspot.com
Postat av: Emma

Söt header!

2010-02-10 @ 13:41:44
URL: http://byeeem.blogg.se/
Postat av: Josefine

Hehe har också fashinerats över dessa strikta anteckningar! Folk kollade snett på mig på föreläsningarna för att mina bokstäver täckte en hel rad, de skrev med så små så de kunde skriva två rader på en rad, och hysteriskt prydligt. De måste ha drillats med detta tidigt i skolan!

Du ang. fredagen när ni kommer hit, så finns det en liten risk att jag går upp mitt i natten och kollar på herrarnas final i OS i konståkning... men jag sitter i storarummet, så det borde inte störa :P

PUSS!!

2010-02-10 @ 20:04:00
URL: http://josefinesjoberg.webblogg.se/
Postat av: Emma

Nu är reccegasktalet klart o jag sitter med foten i högläge så att den ska hinna bli bra till Jimmy på lördag. Ja, de skriver ju otroligt vackert, men så kanske det blir om allt handlar om föreläsningarna. Den som skriver finast kanske till o med kan sälja dem dyrast? :P

Du borde maila mig snart (ett roligt mail utan fakturauppgifter av något slag... :P) jag har något spännnande att berätta! Bisous!

2010-02-11 @ 20:26:16
Postat av: Amalia

Köp de där carambar cubes i påse. De är ännu godare!

2010-02-17 @ 11:08:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0