Kampus Keryann

Här i Bretagne där jag är talar man inte bara franska, utan även bretonska och gallo. Franskan är utan tvekan det största språket och de som talar de andra två blir bara färre och färre.  Jag har bara hört franska än så länge, men hoppas på att springa på nån äkta breton snart som kan prata lite bretonska med mig. Bretonska, som är ett keltiskt språk, är det största av de två andra språken. På många ställen i Bretagne finns skyltar på både franska och bretonska. Jag sprang på en sådan skylt idag. Dock inte en vägskylt, men likväl en informationsskylt för universitetet.

 


Inte helt lätt att förstå! (Tur att det fanns fransk översättning på baksidan...!)

Idag har jag annars inte gjort så särskilt mycket. Det är söndag vilket betyder att i stort sett allting är stängt. Jag tog en liten promenad i kvarteret och genom campus igen, och tog sen métron ner till stan. Klev av på ett ställe jag inte varit på förut och hamnade mitt i ett kringresande tivoli! Massor med folk och karuseller och grejer överallt.  Jag vandrade runt lite, köpte en crèpe med nutella, tog mig till tågstationen och åkte hem igen.  Nu ikväll har jag kollat igenom kurskatalogen efter möjliga kurser att läsa. Inte helt lätt att välja någonting innan vi fått information, så vi får se vad det blir. I morgon är det dags för inskrivning och jag ska träffa min fadderstudent och så kommer Coralie, den andra svenska studenten från Uppsala, ner. Nu drar det igång på riktigt!


Kommentarer
Postat av: Johanna

Skoj att se hur du har det i Frankrike! Ha det så bra! :) kram Johanna

2010-01-10 @ 21:05:49
URL: http://johannamarkgrens.blogg.se/
Postat av: Johanna

jadå allt är bara fint här i Uppsala, förutom att det är lite för kallt haha!

åh jag tycker det skulle vara såå skoj med formex! är det en bra mässa? :)



puss & kram



2010-01-10 @ 22:51:34
URL: http://johannamarkgrens.blogg.se/
Postat av: A

Är det bretonska som Asterix pratar? Kan du ta reda på vad trolldryck heter på bretonska?

2010-01-11 @ 17:53:25
URL: http://mandorlano.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0