Nu är jag på plats!

Okej. Nu ska jag försöka ge er en liten uppdatering på vad som hänt so far. 

Åkte som sagt hemifrån supertidigt igår morse och tog tåget till Kastrup. Så långt gick det bra. Lite försenat och otympligt bärande på väskor, men allt som allt så det var lugnt. Väl på Kastrup så checkar jag in, går igenom säkerhetskontrollen och sätter mig sen och äter lite frukost. 80 svenska kronor. Ja, tack. Men vad gör man? Fem över tio lyfte planet mot Paris och Charles de Gaulle. Jag sov mest hela vägen och vaknade bara till för att äta upp den pain au chocolat som jag fick av flygvärdinnan.

När vi landar i Paris har jag en timme och tio minuter till mitt nästa plan ska gå. Det borde ju vara lugnt tycker man, men nej. Inte när man befinner sig på Charles de Gaulle. Jag tycker mindre och mindre om denna flygplats. Stor och komplicerad är vad den är. Här missade jag mitt plan hem från Washington i somras till exempel. Då fick jag springa, och då menar jag verkligen springa (jag sprang så mycket att jag fick köttsår från min väska som skar in i huden på mig utan att jag hann känna det), från en terminal till en annan bara för att komma fram genomsvettig bara och mötas av gate closed. Den här gången så skulle jag från terminal 2D till terminal 2G. Jag följde skyltarna och det visade sig att man måste ta en buss dit. Efter en bra stund, då jag hinner börja bli ganska nervös, kommer bussen. Och sen tar det kanske en kvart innan vi är framme vid min terminal. In genom säkerhetskontrollen och direkt till gaten. Boarding och in i planet. Ingen tid över här inte. Jo, jag hann sätta ner min lilla bag på en stol och den slog i på nåt konstigt sätt så axelremmen gick sönder – typiskt!  

Flyget till Rennes, ett litet propellerplan för 50 pers, bjöd på en ganska så skakig flygning.  Usch,  jag gillar det inte, men vi höll tiden i alla fall och landade till och med lite före utsatt tid. Innan start hörde jag dock flygvärdinnan diskutera bagage med markpersonalen och jag tänkte att det förvånar mig inte om min väska inte hann med planet med tanke på hur stressigt jag hade det! Och jajamen, framme i Rennes så ropar de upp mitt namn inklusive säkert sju andra i högtalarna och vi får vackert infinna oss vid bagage service. Där sa de att min väska kanske skulle komma fram som igårkväll, men icke. Det gjorde den inte. Var lite orolig en stund för att väskan inte skulle dyka upp överhuvudtaget, men som tur var så ringde de från flygplatsen i eftermiddags och sa att den kommit till rätta. Men eftersom vi befinner oss i Frankrike så har de ingen utkörning på helgen utan om jag ville ha min väska innan måndag eftermiddag så fick jag komma och hämta den själv. Segt. Men sagt och gjort och nu har jag min väska i alla fall.  


Så förutom att jag nästan höll på att missa min anslutning till Rennes och att väskan försvann på vägen så gick resan ner bra. Jag tog en taxi till mitt boende och väl här möttes jag av en Monsieur Poussain som gav mig nycklarna till min studio och visade mig runt lite. Boendet känns faktiskt bra! Det ligger bara tio minuter från campus och metron och det är en riktigt fräsch studio. Betydligt fräschare än där jag bott tidigare i detta land. Toalett, köksvrå, soffa/säng, bord, skrivbord, hyllor, skjutgarderober och utrustad med i stort sätt allt som man behöver.


Det fanns dock inte några sängkläder eller täcke och kudde, och jag hade tänkt att hyra det första månaden, men nej sa Monsieur Poussain – ”det blir billigare för dig om du köper det med en gång istället”. Så jag fick en vägbeskrivning till ett köpcentrum och tog bussen dit igår kväll. Tio i sju hittar jag en sängaffär som har allt jag behöver. Butiken stänger sju så jag skyndar in och får hjälp av en jättetrevlig man som hämtar allt åt mig. Tack! Inte helt billigt, men som sagt billigare än att hyra. Och nu har jag ett fint ljusgult bäddsätt med en giraff och en råtta på. Haha. Barnbäddsätten var billigast. Efter att ha tagit en sväng inne på Geánt, tänk Ica Maxi gånger tre, så fick jag även med mig en papperskorg, en handduk, och lite bröd och tog sen utmattad bussen tillbaka. Väl hemma åt jag en smörgås, pratade med familjen på Skype och bäddade sängen.  Efter det var jag fullkomligt slut och tog på mig min snygga pyjamas i form av en vit stor t-shirt som det står SkyTeam på och borstade tänderna med AirFrance fina resetandborste som jag fått i ett litet kompensationskit. Underbart. 

  

Min madrass var lite för hård, men i övrigt så har jag inte mycket att klaga på när det kommer till mitt boende i alla fall. I dag har jag köpt två små lampor för att göra det lite mysigare här, en till skrivbordet och en till nattduksbordet.

Så här ser det ut nu:



Ingen bild på badrum och kokvrå ännu, men det kommer kanske en annan gång.


Idag har jag varit och handlat lite mat på det supermarché som ligger fem minuter härifrån, spanat in campus lite och tagit en tur till centrum med metron. Rennes har faktiskt en metro, tror det eller ej, fast bara en linje i och för sig. Men smidigt värre är det. Strosade lite på stan i folkvimlet, och kollade i några butiker.  Det var dock så mycket folk i butikerna så jag visste knappt var jag skulle ta vägen, och följden blev bara att jag blev helt supertrött. Varför så mycket folk? Jo, dels har Rennes typ 300 000 invånare och så är det rea i Frankrike nu, och när det är rea så är det rea. Man rear betydligt fler varor än i Sverige och det är grymt bra priser, så att det var mycket folk var nog inte så konstigt. Och förutom att det är rea så var det dessutom busstrejk idag. Kanon. Det dröjer inte en dag och det är redan strejk nånstans, puh. Fransmän och strejker kan man prata länge om, men det brukar resultera i lite lätt kaos. Jag drabbades inte så mycket idag, förutom när jag skulle ta bussen till flygplatsen och fick stå och vänta en halvtimme istället för tio minuter.   


Rennes verkar vara en trevlig stad. Mycket stora gamla byggnader i centrum blandat med korsvirkeshus och byggnader med tinnar och torn.








I morgon är det nog stängt i stan tror jag så då ska jag utforska campus lite närmare och förbereda mig inför veckan. Av det jag sett av universitetsbyggnaderna hittills så ser de ganska grå och tråkiga ut. Men men, man kan väl knappast jämföra dem med Uppsala kanske.

Oj, jösses vad långt det blev. Hoppas ni inte somnat på vägen!

Bonne nuit!


Kommentarer
Postat av: Bella

Bra att du är framme och har kommit till rätta nu =) Rennes ser jättefint ut. Jag älskar dig! Pussar <3

2010-01-10 @ 11:50:24
URL: http://bellamansson.blogg.se/
Postat av: Josefine

Coucou!

Va skönt att väskan kommit tillrätta! Och va FINT du bor!! Gu så härligt! Det är ju så viktigt har jag upptäckt denna termin att ha ett litet krypin där man verkligen kan slappna av, trivas och ha som motiverande studiemiljö, och det bådar ju gott med den lägenheten! Lycka till imorgon! Kramar!

2010-01-10 @ 17:57:35
URL: http://josefinesjoberg.webblogg.se/
Postat av: Josef

Härligt, bor man inte i lägenheter i Frankrike? Du nämner en studio. Är det för att du är riktigt nöjd med dit boende eller? =)



Lycka till i Frankrike

2010-01-10 @ 18:04:24
Postat av: Elise

Haha, dessa fransmän! Din studio a.k.a lägenhet ser ju jättefin ut! (varför kallar man det studio förresten?:) Får jag och Bella plats på madrass på golvet tro? :) Känns bra att du är på plats! Saknar dig redan! Rennes verkar nice, Love you <3

2010-01-10 @ 20:11:26
URL: http://elisemansson.blogg.se/
Postat av: Sandra

Kikade in här för att se vad du har för dig och jisses vilken uppdatering jag fick =P Vad häftigt att du är tillbaka i Frankrike!! Hur länge ska du vara där?? En termin?? Hoppas iaf att du får en underbar vistelse och att allt går bra med kursval m.m. Massa kramar från Sandra (från Linköping =) )

2010-01-12 @ 19:35:13
Postat av: Jennifer

Ja, jag trivs bra både i Rennes och med mitt boende! En termin är det som gäller ja. Varför det kallas studio vet jag inte riktigt, för det är precis som en lägenhet egentligen. Kanske för att den är möblerad redan? Jag har ingen aning... Elise, ni får definitivt plats. Här finns till och med en extrasäng!

2010-01-15 @ 22:32:46
URL: http://jsomijennifer.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0