B.U.

Dags för en liten fortsättning på mina iakttagelser här i Rennes. Nu: ett ställe där jag spenderat en hel del tid under terminen, nämligen universtitetsbiblioteket.

Biblioteket,  la BU (bibliotheque universitaire), på Campus Villejean har öppet mellan 8.30-19.00, och från 9.00-17.30 på lördagar. På söndagar är det självklart stängt, som så mycket annat här i Frankrike. På BU är det tyst, verkligen knäpptyst. Och man får absolut inte vässnas eller äta eller dricka något.

Jag lyckas plugga ganska bra där normalt sett, men har många gånger svurit över de kassa öppettiderna. En halvtimme innan stängning sätter de igång en melodislinga i högtalarna som vänligt men bestämt talar om att biblioteket stänger om 30 minuter. Samma melodislinga spelas igen kvart i, och sen vid fem i. Vid fem i står även någon från personalen där och säger att ”nu stänger vi faktiskt”. Prick kl 19 måste alla vara ute. Tyvärr finns det alldeles för få grupprum i biblioteket (eller på universitetet överhuvudtaget) och vill man ha ett måste man därför vara där tidigt.

När man ska låna om böcker så måste man först lämna tillbaka dem och sen komma tillbaka dagen efter och låna om dem, eller så får man gå och leta upp likadana böcker i hyllorna. Detta för att ”alla ska få samma chans att låna böckerna.” Egentligen finns det inte så himla mycket böcker på det här biblioteket, många hyllor är halvt tomma faktiskt. Eller så har de för mycket plats och för många hyllor. Jag vet inte. 

När det kommer till datorer så finns det ett par datorsalar i biblioteket, men däremot ingen skrivare. För att skriva ut måste man istället gå till bâtiment E, där det finns två skrivare (som aldrig fungerat när jag försökt skriva ut nåt.)

Men, jag gillar BU ändå. Det har en viss charm, även om byggnaden som allt annat på campus är grå och ganska ful. Biblioteket får också ett extra plus i kanten för sina toaletter som är de bästa på campus och som dessutom är helt nedklottrade med poesi och annat spännande.      


Fult va?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0